Sukces = dobry brief
10:52Brief to drogowskaz prowadzący do sukcesu. Jeśli jest dobrze postawiony i skonstruowany doprowadzi was i wasz zespół prosto do celu i sprawi, że wszyscy uczestnicy projektu na końcu drogi będą zadowoleni z efektu (oczywiście między startem a finishem mogą zdarzyć się jeszcze wyboje, ale o nich innym razem). Dlatego warto przyłożyć się do tego, aby był on jak najwyższej jakości.
Typ klienta a brief
Klientów można sklasyfikować według kilku kryteriów. Jednym z nich jest to jakiej jakości wytyczne nam dostarczają.
Typ 1 - Uczony urzędnik
Charakterystyka
Zazwyczaj pracownik marketingu dużej korporacji.
Wysłany przez niego brief ma co najmniej kilka stron, nie ważne jak rozległy jest projekt. Może to być nawet firmowa strona internetowa z 4 podstronami.
Używa formalnego języka. Czytając go masz wrażenie, że stworzył go urzędnik państwowy. Tym jednak co go od niego różni to nafaszerowanie fachowym słownictwem, którego się naczytał w internecie, robiąc research zalecony przez szefa. Niestety nie do końca ma pojęcie co ono oznacza, więc używa go nie poprawnie lub próbuje Cię edukować. Wśród zdań przesłanego przez niego briefu trafiają się takie kwiatki: "Strona powinna być zaprojektowana w stylu płaski design" lub "szukamy partnera handlowego, który przygotuje dla nas stronę internetową / serwis internetowy (ang.Microsite)".
Zalety i wady
+ wie czego chce, choć nie do końca potrafi to nazwać
+ zależy mu na projekcie - ten obszerny brief wymagał w końcu od niego sporo pracy
+ jest szczegółowy
- rzadko przyznaje się, że czegoś nie rozumie, co może prowadzić do nieporozumień
- rzadko przyznaje się, że czegoś nie rozumie, co może prowadzić do nieporozumień
- zapytany o dodatkowe aspekty projektu nie zawarte w briefie często nie potrafi udzielić odpowiedzi
- stara się podważyć twoje kompetencje w dyskusji na temat przesłanego projektu (przecież on wie co dla jego biznesu najlepsze)
Typ 2 - Powściągliwy zagubiony
Charakterystyka
Typ reprezentowany zazwyczaj przez szefa małej firmy. Wiecznie zalatany, zajęty. On się nie zna, on chce po prostu ... (tu wstaw dowolne: stronę internetową, aplikację,itd). "Przecież to wy jesteście specjalistami" - to jego odpowiedź niemal na każde twoje pytanie wymagające doprecyzowania wytycznych. Najgorszy typ z możliwych. Nie dość, że sam nie dostarcza żadnego briefu to miga się od odpowiedzi na twoje pytania, nie mówiąc już o wypełnieniu szablonu.
Zalety i wady
Ten typ nie ma zalet. Jeśli tylko go rozpoznasz, uciekaj.
Typ 3 - Zdradliwy wielbiciel
Charakterystyka
Druga twarz właściciela niewielkiej firmy bądź jednoosobowej działalności, rzadko większej organizacji. Podobnie jak powściągliwy zagubiony nie do końca wie czego chce. Różnica polega jednak głównie na tym, że jest tak miły i tak ufa tobie i twojej agencji, że wie że zrobicie to dobrze. Więc zdaje się na Was. Tzw. "róbcie co chceta". I w tym momencie trafiłeś w śmiertelną pułapkę.
Zalety i wady
+przyjemny we współpracy, choć zazwyczaj jedynie w początkach
-pokazuje swoją drugą twarz już po wysłaniu pierwszego projektu, zazwyczaj rzucając zdaniem "ale mi wcale nie o to chodziło!", jeśli tak nie jest uważaj: trafiłeś na prawdziwego wielbiciela (z a z d r o)
- emocjonalny - ma problem z formułowaniem rzeczowych uwag, wykazuje tendencje do obrażania się i kłótni
Typ 4 - Kopista
Charakterystyka
Występuje na każdym ze stanowisk reprezentantów twoich klientów. Jego brief ogranicza się do 2 zdań: "Chcę stroną taką jak ta. Proszę tylko zmienić logo i kolory" (w najlepszym przypadku).
Zalety i wady
+jeśli jest istotą rozumną i wie co to "prawa autorskie" może wyjść z tego naprawdę fajny projekt
- jeśli nie, masz problem, bo każdą najmniejszą zmianę będzie bojkotował
Typ 5 - Klient marzenie
Charakterystyka
Jego pozycja w firmie nie ma znaczenia. Ważne, aby był na tyle decyzyjny, aby mógł podejmować najlepiej samodzielne decyzje na temat wyglądu i podstawowych funkcjonalności projektu. Dostarczony przez niego brief opisuje cele, charakteryzuje grupę odbiorców, mówi co chce osiągnąć przez swoją stronę, czym się wyróżnić, czego potrzebuje. Podaje przykłady stron, które mu się podobają wraz z opisem ulubionych elementów. Przede wszystkim jednak jest otwarty na propozycję i gotowy do dyskusji, a do tego kulturalny. A jeśli jeszcze orientuje się w nowych technologiach to już masz doczynienia z chodzącym ideałem! Niestety występuje w przyrodzie bardzo rzadko...
Zalety i wady
Brak wad. W końcu to klient marzenie ;)
Rola PM'a a brief
Niezależnie jaki typ klienta ci się trafi, twoim zadaniem jest wyciągnięcie od niego wszystkich informacji, których potrzebuje twój zespół do zrealizowania projektu. Im więcej ich uzyskasz, tym większe prawdopodobieństwo, że projekt zakończy się sukcesem. Przede wszystkim więc zadawaj pytania. Zarówno klientom jak i zespołowi. To oni w końcu wiedzą czego potrzebują.
Jak się do tego zabrać? Dobierz odpowiednią metodę w zależności od typu klienta.
Uczony urzędnik - upewnij się, że rozumie to co napisał. Jeśli tak, dopytaj o szczegóły o których zapomniał i rozpocznij projekt.
Powściągliwy zagubiony - uciekaj gdzie pieprz rośnie. To przypadek beznadziejny.
Zdradliwy wielbiciel - nie daj się zwieść jego słodkim oczkom i czułym słówkom. Wyciągnij od niego jak najwięcej szczegółów. W tym przypadku najłatwiej będzie zrobić to na spotkaniu face to face.
Kopista - Uświadom go w tematyce praw autorskich i roli oryginalności w biznesie. Jeśli uda Ci się go do tego przekonać, potem powinno już iść gładko. Proponuj pomysły inne niż wskazane przez niego, ale trzymające się tego trendu, kierunku czy stylistyki.
Klient marzenie - słuchaj go, rozmawiaj. Pomóż mu uporządkować jego myśli i pomysły prosząc o wypełnienie szablonu briefu.
Oczywiście typów jest znaczenie więcej, ponadto często występują mieszanki przedstawionych przeze mnie osobników. Pamiętaj więc, że indywidualne podejście to podstawa.
0 komentarze