6 złotych zasad zarządzania komunikacją mailową

18:21

Pierwsza zasada kontaktu z klientem: wszystko miej na piśmie. 

Nie ważne jak bardzo wydaje się uczciwy, jak miło wam się rozmawia i jak długo się znacie. Wszystkie ustalenia ustne potwierdzaj mailowo. Korzyści z tego jest wiele:

  • pamięć ludzka jest zawodna. a dzięki mailom zawsze możesz wrócić do uzgodnień,
  • nikt nie wmówi Ci, że zostało coś obiecane, powiedziane inaczej - na wszystko zawsze masz potwierdzenie,
  • dzięki pisaniu poprawiasz swoją pamięć - powtarzanie sprzyja przyswajaniu.

Na potrzeby tego artykułu załóżmy, że mail to twoja pierwsza broń. Oto kilka złotych zasad jak zachować porządek w skrzynce, tak aby odnalezienie maila sprzed 2 tygodni nie zajęło Ci 2 godzin.

  1. Pamiętaj o uzupełnieniu tematu

    Po pierwsze, wysyłanie wiadomość bez uzupełnionego pola tematu jest niegrzeczne. Twój klient od początku -jeszcze zanim otworzyć e-mail - powinien wiedzieć z jakim problemem/zapytaniem się do niego zwracasz. Po drugie, dzięki temu tobie będzie łatwiej odnaleźć się w skrzynce.
  2. Pisz tematy według schematu

    Sama stosuję następujący: [projekt] [nazwa problemu] . Dzięki temu wypadasz profesjonalnie (brzmi to dużo lepiej niż "nowa wersja strony głównej"), a twoja skrzynka odbiorcza wygląda przejrzyściej i nawet w przypadku prowadzenia kilku projektów dla jednego klienta, wiesz którego z nich dotyczy wiadomość.
  3. Nowy temat = nowy e-mail

    Kiedy dyskusja jest dość dynamiczna często przeistacza się w jeden ogromny wątek, którego koniec odnosi się do całkiem innego zagadnienia niż początek. Twoim zadaniem jest moderowanie dyskusji i dbanie o to, aby każdy problem był omawiany w innym wątku.
  4. Kataloguj wiadomości

    Jeśli używasz jednego z tradycyjnych programów do zarządzania pocztą, zapewne posiadasz opcję tworzenia folderów. Skorzystaj z niej i utwórz folder dla każdego projektu, w którym będziesz przechowywał e-maile go dotyczące. Jeśli tak jak ja, używasz gmaila, do tego celu wykorzystaj etykiety. Nie tylko dodadzą one nieco koloru, ale także pomogą Ci szybciej odnaleźć konkretne informacje.
  5. Stosuj inbox zero

    Czysta skrzynka to czysty i wydajny umysł. Archiwizuj swoje wiadomości bądź przenoś je do folderów zaraz po zakończeniu dyskusji. Zobaczysz, że staniesz się bardziej efektywny.
  6. Przypinaj gwiazdki

    Gwiazdki to jedna z lepszych opcji zaproponowanych przez gmaila. Każdej gwiazdce możesz nadać własne znaczenie - do przeczytania. do przekazania, do sprawdzenia, do odpisania, itd. Możliwości jest nieskończenie wiele.

To też powinno Ci się spodobać

0 komentarze

Kontakt

Masz pytania bądź uwagi?


Napisz do mnie agnieszka.zielonka(at)poczta.pl