­

4 rzeczy, o których musisz pamiętać przejmując projekt.

11:33

Powodów przejęcia projektu od innego PM-a może być mnóstwo: choroba, dłuższy urlop, zmiana pracy, złe relacje z klientem, natłok obowiązków czy projektów. To tylko jedne z licznych okoliczności, które mogą doprowadzić do tego, że musisz zaopiekować się czyimś projektem. Jak poradzić sobie z zagrożeniami, które to ze sobą niesie?


Grunt to pozytywne nastawienie

Po pierwsze postaraj się nie panikować. Oczywiście przejmowanie projektu wiąże się z dużym stresem - znajdujesz się w nowej, nieznanej sytuacji. To tak jak wchodzenie spóźnionym na imprezę - wszyscy mają już zajęte miejsca i są po pierwszym drinku, a ty musisz odnaleźć wśród nich krzesło dla siebie.

Pytaj, pytaj i jeszcze raz pytaj


Aby zminimalizować stres i ryzyko wpadki, przeprowadzać dogłębną rozmowę z dotychczasowym managerem. Poproś o zaznajomienie cię z dokumentacją, aktualnym statusem projektu, zapoznaniem z zespołem i klientem. A także dowiedz się jakie problemy już występowały i co może stanowić ewentualne źródło konfliktu. Postaraj się jak najlepiej poznać swój nowy projekt.

Pomocna będzie także historia dotychczasowej korespondencji prowadzonej z klientem. Dzięki temu wyjdziesz z twarzą sytuacji, gdy klient będzie próbował wmówić ci, że pani Zet obiecała mu analizę SEO za darmo oraz nieograniczoną liczbę poprawek. W przypadku, gdy będzie powoływał się na rozmowę telefoniczną, powiedz, że niestety nie byłeś przy tej rozmowie, a poprzedni PM nie przekazał ci takich informacji. Jest ci przykro, ale niestety nie możesz nic z tym zrobić.

Zdobądź zaufanie

Ten punkt odnosi się zarówno do zespołu jak i klienta. Najlepszym sposobem na jego zdobycie jest porządne przyłożenie się do punktu drugiego. Nikt nie szanuje PM-a, który nie orientuje się w projekcie. Pamiętaj o konsekwencji, dobrej organizacji pracy i empatii, a wszystko powinno zakończyć się sukcesem.

Nie bój się wprowadzać zmian

Jeśli uważasz, że dotychczasowy system komunikacji stosowany w projekcie nie był dobrym rozwiązaniem, śmiało powiedz o tym zespołowi/klientowi. To samo tyczy się narzędzi czy metodologii. Przed podjęciem ostatecznej decyzji skonsultuj się z osobami zaangażowanymi w projekt. Twoje świeże spojrzenie może być dobre, ale niekoniecznie odpowiadać realiom. Pamiętaj, że nie wszystko jest zawsze takie, jakie wydaje się na pierwszy rzut oka.

To też powinno Ci się spodobać

Kontakt

Masz pytania bądź uwagi?


Napisz do mnie agnieszka.zielonka(at)poczta.pl